Veel Nederlanders slapen in hun mobiele telefoonabonnement

Persberichten

Uit eigen onderzoek van Mobiel.nl en uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is gebleken dat veel Nederlanders slapend in hun mobiele telefoonabonnement blijven zitten. Veel mensen zijn zich onbewust van het feit dat je bijna altijd kunt besparen door je abonnement slim te verlengen of eventueel over te stappen.

Veel Nederlanders slapen in hun mobiele telefoonabonnement

In december heeft Mobiel.nl 2000 consumenten gevraagd wanneer zij voor het laatst een nieuw mobiel abonnement of contractverlenging hebben afgesloten. Nog geen kwart (24%) van de respondenten geeft aan afgelopen jaar actie te hebben ondernomen. Extra opvallend dat dit gedrag onder leeftijdsgroepen enorm uiteenloopt. Onder jongeren tot 25 jaar is dit nog 46%, boven de 46 jaar daalt dit percentage tot slechts 11%. 

Lucas van Reeken, Directeur Mobiel.nl: “Van jong tot oud turen we gemiddeld meer dan 2 uur per dag naar onze telefoon, maar als het over ons telefoonabonnement gaat, sluiten we onze ogen. Dat is zonde.”

Conclusie is dat consumenten geen actie ondernemen en slapend in hun contract blijven zitten terwijl ze bijna altijd kunnen besparen of een beter passend abonnement kunnen kiezen door te vergelijken, actief te verlengen of over te stappen op een ander abonnement. Dit komt overeen met onderzoek dat de ACM onlangs heeft gepubliceerd. Hieruit bleek dat 60% van de mobiele abonnementen blijft doorlopen na het einde van de contractperiode. Zo betaal je vaak ongemerkt meer dan nodig is. Waarom? Bij het afsluiten van een abonnement ontvang je vaak korting, die stopt na afloop van je contractperiode. Doordat je abonnement automatisch doorloopt betaal je dus, zonder dat je het doorhebt, meer.

‘Laat je niet langer in slaap sussen’

Om consumenten wakker te schudden en hen te wijzen op de mogelijkheden om hun abonnement te verbeteren, start Mobiel.nl een landelijke reclamecampagne “Laat je niet langer in slaap sussen”. Het is de eerste campagne onder de nieuwe positionering “Dat bepaal je zelf wel, op Mobiel.nl” waarmee Mobiel.nl de consument oproept om zelf de regie te nemen in hun maandelijkse telecom-uitgaven.

Wat zijn de voordelen?

  • Vergelijken loont: Check regelmatig of je huidige abonnement nog voldoet en/of dat je elders beter uit bent.
  • Combineer voor extra voordeel: In veel gevallen kunnen consumenten honderden euro’s besparen door een abonnement met telefoon in één pakket aan te schaffen, in plaats van een sim only en een losse telefoon apart.

Dit artikel interessant of leuk?

Deel met je vrienden

Meer nieuws van Mobiel.nl

Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!
Nieuwsbrief Mobiel.nl

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief:

  • Als eerste op de hoogte
  • De beste aanbiedingen
  • Nieuwe smartphones
  • De laatste nieuwtjes

Aanmelden nieuwsbrief Mobiel.nl